Servier dla Serca po raz siódmy!

Kardiologiczna Poradnia Servier dwukrotnie okrążyła kulę ziemską. Spędziła w trasie prawie rok. Przyjęła w swoich progach ponad 32 tysiące osób. W tym roku po raz kolejny będzie badać Polaków.

Ogólnopolska Akcja Profilaktyczno-Edukacyjna Servier dla Serca organizowana jest od 2003 roku przez firmę Servier. Objęta została patronatem Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego i Polskiego Towarzystwa Nadciśnienia Tętniczego. 22 września rozpoczyna się jej kolejna edycja, która w tym roku odbywa się pod hasłem WYGRAJ Z ZAWAŁEM.

Siódma edycja tej wielkiej i wyjątkowej pod względem logistyki i zasięgu kampanii ma na celu przebadanie Polaków pod kątem ryzyka wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego, ze szczególnym uwzględnieniem zawału, na który co roku zapada w naszym kraju około 100 tysięcy osób.

mapa-2009

Z wizyty w Kardiologicznej Poradni Servier skorzystało dotychczas ponad 32 tysiące osób. Do badań laboratoryjnych zużyto ponad 33 tysiące igieł jednorazowych, ponad 50 tysięcy gazików opatrunkowych i 11 litrów płynu do dezynfekcji.

Analiza wyników badań nie brzmi optymistycznie: prawie 1 pacjentów pali papierosy, tylko 25% regularnie uprawia wysiłek fizyczny, 87% osób ma rozpoznane i nieleczone nadciśnienie tętnicze a 11% rozpoznaną i nieleczoną chorobę wieńcową. – Potrzeba organizowania takich akcji jak Servier dla Serca, pomimo jej siódmej edycji, nadal jest ogromna – mówi dr Katarzyna Urbańska, dyrektor do spraw komunikacji Servier Polska. – Co dziesiąta osoba odwiedzająca Kardiologiczną Poradnię Servier, u której rozpoznano zawał, przyznaje, że się nie leczy… Dlatego oprócz aspektu diagnostycznego – przebadania Polaków pod względem ryzyka chorób układu krążenia, staramy się im uświadomić, że z zawałem – najgroźniejszą i najbardziej niebezpieczną chorobą serca, można wygrać. Takie też jest hasło tegorocznej akcji.

Zgodnie z zamierzeniami organizatora hasło WYGRAJ Z ZAWAŁEM należy rozpatrywać w trzech aspektach: po pierwsze – w kontekście profilaktycznym – czyli jak nie dopuścić, by do zawału w ogóle doszło; po drugie – okoliczności samego zawału – czyli co robić, a czego w żadnym wypadku nie robić, kiedy człowiek rozpoznaje u siebie jego objawy lub kiedy ma je ktoś w jego najbliższym otoczeniu; i po trzecie – jak powinno wyglądać życie osoby po zawale, jak należy zmodyfikować dietę, z czego rezygnować, a z czego nie. Tego wszystkiego dowiedzą się pacjenci odwiedzający Kardiologiczną Poradnię Servier z dystrybuowanych w niej materiałów edukacyjnych.

W tym roku na mieszkańców 14 miast czeka możliwość wykonania bezpłatnych badań ciśnienia tętniczego oraz stężenia glukozy i cholesterolu. Osoby, u których wykryte zostaną znaczące nieprawidłowości, zostaną skierowane na badania EKG i będą mogły skorzystać z bezpłatnej porady kardiologa.

Kardiologiczna Poradnia Servier zapewnia odwiedzającym ją osobom najnowocześniejsze wyposażenie i wysoko wyspecjalizowany zespół lekarzy i pielęgniarek. Tegorocznej edycji akcji towarzyszy ponadto wyjątkowa wizualizacja – kilkumetrowa konstrukcja, która w sposób bardzo obrazowy przedstawia budowę naszego serca. Osoby oczekujące na wykonanie badań będą zatem mogły znaleźć się „we wnętrzu”, czyli przekonać się jak zbudowane jest nasze serce i jak wygląda w środku. Otrzymają również komplet wyczerpujących materiałów edukacyjnych w zakresie chorób układu krążenia.

Ambasadorem siódmej edycji Ogólnopolskiej Akcji Servier dla Serca, jest Małgorzata Socha. Aktorka znana między innymi ze znakomitych ról w serialach Brzydula, Tylko miłość, Na wspólnej, Złotopolscy, Halo Hans, Dziupla Cezara czy Determinator.

– Dopóki zawał serca nie dotknął osoby z mojego najbliższego otoczenia, młodego aktywnego zawodowo człowieka, myślałam, że moje pokolenie ma jeszcze czas na takie choroby – mówi Małgorzata Socha – tymczasem swoim zachowaniem na zawał pracujemy od wczesnych lat.

I swoim zachowaniem możemy zmniejszyć ryzyko jego wystąpienia. Dlatego podczas akcji Servier dla Serca nie tylko będę namawiać do regularnych badań i realizowania zaleceń lekarzy, ale również postaram się zaproponować Polakom zmianę stylu życia. Tyle dla swojego serca każdy z nas może zrobić. Ono z pewnością na to zasługuje.

Kampania Servier dla Serca, choć cykliczna, ma jednak charakter sezonowy. Przez cały rok działa natomiast uruchomiona, w odpowiedzi na oczekiwania pacjentów i ich rodzin, specjalna strona internetowa www.dbajoserce.pl. Oprócz wielu pożytecznych informacji zawiera również szczegółowy harmonogram i trasę Kardiologicznej Poradni Servier.