Podsumowanie XVII edycji ogólnopolskiej kampanii profilaktyczno-edukacyjnej „Servier dla Serca”

17. edycja kampanii, 16 dni w trasie, 13 odwiedzonych miast, blisko 2 000 przebadanych osób, ponad 500 konsultacji z badaniem EKG, i 1 kandydat na liście „Twojego serca” − wyborcza „jedynka”, czyli Bolesław Dławicki. Tak prezentuje się liczbowe podsumowanie tegorocznej edycji ogólnopolskiej kampanii profilaktyczno-edukacyjnej „Servier dla Serca”, realizowanej w tym roku pod hasłem „Zagłosuj na swoje serce”.

 

W ramach tegorocznej kampanii mieszkańcy 13 polskich miast mogli wziąć udział w bezpłatnych badaniach profilaktycznych, obejmujących: określenie wskaźnika masy ciała (BMI), pomiar ciśnienia tętniczego krwi, stężenia glukozy we krwi i poziomu cholesterolu wraz z frakcjami (tzw. pełny lipidogram). W uzasadnionych wynikami przypadkach obecni w Mobilnej Poradni Servier lekarze przeprowadzali konsultacje kardiologiczne oraz poszerzoną specjalistyczną diagnostykę, tj. EKG i w wybranych miastach ECHO serca. Mobilna Kardiologiczna Poradnia Servier, w której odbywały się badania, odwiedziła w tym roku Krynicę Zdrój, Zawiercie, Zabrze, Sieradz, Warszawę, Kraków, Katowice, Rzeszów, Lublin, Białystok, Opole, Inowrocław, Bydgoszcz.

ZAGŁOSUJ NA SWOJE SERCE!

Tematem XVII odsłony kampanii profilaktyczno-edukacyjnej „Servier dla Serca” było budowanie świadomości społecznej wokół zagrożeń związanych z dławicą piersiową (zwaną dusznicą bolesną) − poważnym schorzeniem kardiologicznym, które jest bezpośrednim skutkiem choroby niedokrwiennej serca. Według ekspertów, nawet 30 proc. osób z chorobą niedokrwienną serca może cierpieć z powodu dławicy piersiowej, a w wielu przypadkach jej objawy mogą zapowiadać wystąpienie zawału serca. Każdego roku w Europie na dławicę piersiową zapada od 2 do 4 osób na 1000 mieszkańców, a choruje między 20 a 40 osób na 1000 mieszkańców. W Polsce z powodu dławicy piersiowej może cierpieć około 1,5 mln osób. Szczególnie zagrożone są kobiety po 50. roku życia oraz mężczyźni po 40. roku życia. Według szacunków ekspertów, osoby dotknięte dławicą piersiową odczuwają pogorszenie jakości życia, 3-krotnie zwiększa się u nich ryzyko niepełnosprawności, 1,5-krotnie ryzyko utraty pracy i 4-krotnie − ryzyko depresji.

SKREŚL BOLESŁAWA DŁAWICKIEGO

Tegoroczna edycja kampanii profilaktyczno-edukacyjnej „Servier dla Serca” przebiegała pod hasłem „Zagłosuj na swoje serce!” i utrzymana była w konwencji kampanii wyborczej fikcyjnego kandydata − Bolesława Dławickiego, który z wielkim zaangażowaniem i poświęceniem prowadził swoją kampanię opartą na hasłach odwołujących się do najważniejszych założeń profilaktyki chorób układu sercowo-naczyniowego. Bolesław Dławicki był wyborczą „jedynką” na liście „Twojego Serca”. Jego imię i nazwisko bezpośrednio nawiązywało do nazwy i objawów schorzenia, które stało się głównym tematem tegorocznej odsłony kampanii – dławicy piersiowej i charakterystycznego dla tej choroby bólu dławicowego. W rolę Bolesława Dławickiego wcielił się Robert Majewski, aktor teatralny i filmowy, artysta kabaretowy („Ucho Prezesa”, „Ranczo”, „La La Poland”, „Kabaret na Koniec Świata”).  Do walki z dławicą piersiową włączył się także jego Komitet Poparcia, w który wcielili się aktorzy, znani szerokiej publiczności z serialu „La La Poland” oraz „Kabaretu na koniec świata”: Olga Sarzyńska, Sebastian Stankiewicz i Paweł Koślik.

DŁAWICOBUS PRZEMIERZYŁ POLSKĘ

Kampania wyborcza Bolesława Dławickiego objęła swoim zasięgiem całą Polskę. W tym roku w Mobilnej Kardiologicznej Poradni Servier zwanej Dławicobusem z oferty bezpłatnych badań skorzystało łącznie 1986 osób: 1203 kobiety i 783 mężczyzn. Średnia wieku pacjentów wyniosła blisko 59 lat. Konsultacje z badaniem EKG kardiolodzy wykonali u 533 pacjentów. Bezpłatnym profilaktycznym badaniom poddały się także osoby, które doświadczyły konsekwencji, jakie niosą za sobą nieodpowiednia dieta, brak aktywności fizycznej czy też brak regularnej kontroli wyników. Spośród badanych pacjentów 116 osób przebyło zawał serca, a 68 udar mózgu. U 75 proc. wszystkich pacjentów, czyli aż u 1483 osób stwierdzono podwyższony wskaźnik BMI (powyżej 25) sugerujący nadwagę. Otyłość (BMI powyżej 30), według wskaźnika, wykazano u 37 proc. badanych, czyli 737 osób. Podwyższone ciśnienie tętnicze krwi zanotowano u 868 badanych (u 50 proc. czyli 999 osób podwyższone było ciśnienie skurczowe, a u 29 proc., czyli 571 osób – rozkurczowe). Cieszy fakt, że spośród wszystkich badanych ponad 1700 osób nigdy nie paliło papierosów (853 pacjentów) lub nie pali od wielu lat (849 osób), a 54 proc. badanych miało cholesterol całkowity w granicach normy, czyli mniejszy niż 190 mg/dl.

ZDROWIE JEST NAJWAŻNIEJSZE

Celem kampanii, a jednocześnie jednym z głównych postulatów wyborczych Bolesława Dławickiego,  była także edukacja, dlatego badaniom towarzyszył Edukacyjny Namiot Servier, czyli miejsce, w którym można było otrzymać materiały edukacyjne, pomocne w zdobyciu lub poszerzeniu wiedzy na temat profilaktyki chorób układu serowo-naczyniowego, a w tym roku szczególnie w temacie dławicy piersiowej. Ponadto na odwiedzających Namiot Edukacyjny Servier czekała gra terenowa „Wybory serca”, pozwalająca przekonać się czy podejmowane przez uczestników zabawy codzienne wybory są zgodne z potrzebami serca. W namiocie odtwarzane były także spoty wyborcze z udziałem kandydata oraz specjalne wydanie serwisu informacyjnego „Servier dla Serca News” w całości poświęconego problematyce dławicy piersiowej i postulatom Bolesława Dławickiego. Wszystkie materiały multimedialne dostępne są w serwisie YouTube na kanale „Dbaj o serce”, na stronie kampanii www.dbajoserce.pl i jej profilu w mediach społecznościowych www.facebook.com/dbajoserce.

PATRONI MERYTORYCZNI

Kampania „Servier dla Serca” co roku cieszy się wsparciem ekspertów z dziedziny kardiologii. Patronami merytorycznymi tegorocznej kampanii zostali: Polskie Towarzystwo Kardiologiczne oraz Polskie Towarzystwo Nadciśnienia Tętniczego.