Servier dla Serca to profilaktyczno-edukacyjna kampania organizowana przez firmę Servier Polska od 2003 roku, której głównym celem jest edukacja i zwiększanie świadomości zdrowotnej społeczeństwa w zakresie czynników ryzyka chorób układu sercowo-naczyniowego oraz wynikających z nich zagrożeń, a także badania profilaktyczne i promocja szeroko pojętej profilaktyki i zdrowego stylu życia.
od 2017 roku mamy nowe logo kampanii ;)
Kampania „Servier dla Serca” swoim zasięgiem obejmuje całą Polskę. Przez wszystkie edycje byliśmy w wielu miastach – w niektórych z nich kilkukrotnie, a z bezpłatnych badań układu krążenia skorzystało tysiące pacjentów, a wielokrotnie więcej zostało objętych kompleksowym programem edukacyjnym.
„Lepiej zapobiegać niż leczyć” – w przypadku chorób układu krążenia ma to szczególne znaczenie, ponieważ zależą one w dużej mierze od modyfikowalnych czynników ryzyka. Dlatego podczas minionych edycji Servier dla Serca działania edukacyjne były poświęcone m.in.:
- chorobie wieńcowej (2003, 2004 i 2005 r.),
- nadciśnieniu tętniczemu (2005 i 2007 r.),
- zawałowi serca (2008 i 2009 r.),
- niewydolności serca (2011, 2012 i 2013r.),
- chorobom serca u kobiet (2006 r.),
- profilaktyce kardiologicznej u dzieci i młodzieży i rodzinnym dbaniu o serce (2010, 2014 i 2016r.)
- dbaniu o układ sercowo-naczyniowy w wieku dojrzałym (2015r.)
- nadciśnienie tętniczemu i hipercholesterolemii – dwóm najczęściej współistniejącym czynnikom ryzyka sercowo-naczyniowego: zawału i niewydolności serca, udaru mózgu czy choroby tętnic obwodowych (2018r.)
- dławicy piersiowej (2019r.)
- kondycji serca w pandemii COVID-19 (2021r.)
Hasła akcji w minionych edycjach:
- 2003 – EUROPA mówi „NIE” chorobie wieńcowej
- 2004 – Choroba wieńcowa – czy musimy na nią umierać?
- 2005 – Nadciśnienie tętnicze i choroba wieńcowa
- 2006 – Serce Kobiety
- 2007 – Nadciśnienie tętnicze – istotny czynnik ryzyka
- 2008 – Serce … wolne od zawału
- 2009 – Wygraj z zawałem
- 2010 – Mamo, Tato – dbajmy o serce
- 2011 – Prognoza dla serca – NIE dla niewydolności serca
- 2012 – Idź za głosem Serca. Zapobiegaj niewydolności serca
- 2013 – Niewydolność serca. Wolniej – znaczy efektywniej
- 2014 – Mamo, Tato – dbajmy o serce (2 edycja)
- 2015 – Trzecia Młodość Twojego Serca
- 2016 – Zdrowe Dzieci, Zdrowa Młodzież, Zdrowi Dorośli
- 2017 – 15 Serdecznych lat-edycja jubileuszowa
- 2018 – Zabójczy duet
- 2019 – Zagłosuj na swoje serce
- 2021 – Misja Ochrony Serca w czasie pandemii COVID-19
Wsparcie kampanii
Przez minione edycje kampanii patronowały liczne towarzystwa naukowe mi.n.: Polskie Towarzystwo Kardiologiczne, Polskie Towarzystwo Nadciśnienia Tętniczego, Polskie Forum Profilaktyki Chorób Układu Krążenia, Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli Przedmiotów Przyrodniczych, angażowały się również media m.in..: Newsweek, Wprost, Twój Styl, Claudia, Zdrowie, Samo Zdrowie, Polska The Times, Radio Zet, Radio TOK FM, Polska Agencja Prasowa, TVN24, portale poradnikzdrowie.pl, zdrowie.onet.pl oraz celebryci m.in: Teresa Lipowska, Edyta Olszówka, Małgorzata Socha, Halina Mlynkova, Łukasz Nowicki i Piotruś Nowicki oraz Dorota Gardias, Krystyna Czubówna i Piotr Polk.
Mobilna Kardiologiczna Poradnia Servier wyrusza każdego roku w trasę po Polsce w ramach kampanii, aby oferować bezpłatne badania i konsultacje lekarskie.
Każdy może skorzystać z bezpłatnych badań:
- ciśnienia tętniczego,
- stężenia glukozy
- stężenia cholesterolu
- wskaźnika BMI
- EKG serca (wg wskazań lekarskich)
- ECHO serca (wg wskazań lekarskich)
- oraz konsultacji specjalistycznych (kardiolog)
Na badania profilaktyczne zgłaszają się zarówno osoby starsze, które od dawna cierpią na schorzenia układu sercowo-naczyniowego, jak i młodzi ludzie, którzy nie chorują, ale dbają o zdrowie i dlatego regularnie robią badania.
Światowy Dzień Serca
Kampania Servier dla Serca zawsze towarzyszy centralnym obchodom Światowego Dnia Serca, zachęcając Polaków do tego, by o swoje serce zadbali jak najwcześniej oraz oferując bezpłatne badania, konsultacje i dodatkowe atrakcje dla dzieci i dorosłych.
Światowy Dzień Serca to wydarzenie o randze międzynarodowej, odbywające się od 2000 roku w ponad 100 krajach na całym świecie. Zostało zainspirowane przez World Heart Federation z udziałem World Health Organisation (WHO), UNESCO i UNICEF’u. Jest to prestiżowe wydarzenie, które ma na celu zwiększenie świadomości społecznej dotyczącej chorób serca oraz promocję zdrowego stylu życia. W Polsce organizatorem wydarzenia jest Polskie Towarzystwo Kardiologiczne.
SERVIER DLA SERCA W LICZBACH
(2003-2016)
Kardiologiczna Poradnia Servier w latach 2003-2016 odwiedziła ponad 70 miast, wiele z nich kilkukrotnie, zatrzymując się 192 razy i pokonując ponad 62 tys. km. W ramach akcji Servier dla Serca przebadano blisko 46 tysięcy pacjentów, wśród których:
- u 43 % osób miało podwyższoną wartość ciśnienia tętniczego
- u 44% osób stwierdzono nieprawidłowy poziom cholesterolu (powyżej 190 mg%)
- wyniki u 12% badanych wskazywały poziom glukozy we krwi powyżej 140 mg%
- aż 67% pacjentów miało wskaźnik BMI powyżej 25
- aż 62% badanych to kobiety
- najstarszy uczestnik miał 93 lata w chwili badania